Met de start van de ToekomstAcademie voor de deur, stromen de aanmeldingen voor vrijwilligers binnen. Het is mooi om te zien op welke manieren mensen zich willen inzetten voor New Dutch Connections. Neem bijvoorbeeld : docent Nederlands als Tweede Taal, logopediste en een leven vol ervaring met tweetaligheid. Nu ze is gepensioneerd, wil ze die expertise graag inzetten voor vluchtelingjongeren. Via een kennis die coach is van een jongere, kwam ze terecht bij New Dutch Connections. Binnenkort gaat ze aan de slag voor de ToekomstAcademie in Utrecht.
Tekst: Doenja Abel
Wat drijft jou om je in te zetten voor vluchtelingen?
‘Ik vind het ontzettend leuk om mensen met een andere moedertaal Nederlands te leren. Eerder heb ik in Amsterdam bij een Taalbureau gewerkt dat ook aan inburgering deed. Daar begon ik met lesgeven aan groepen maar later gaf ik ook les aan mensen individueel. Dat vond ik heel bijzonder, want het was veel persoonlijker. Zo gaf ik bijvoorbeeld les aan een jonge Afghaanse vrouw. Zij wilde graag apothekersassistente worden en dat maakte dat ze heel erg gemotiveerd was om haar Nederlands te verbeteren. Als je dan iemand verder kunt helpen, is dat heel waardevol.’
Wat ga je voor New Dutch Connections doen?
‘Laat mij maar aan de slag gaan met taal! Met mijn achtergrond als docent Nederlands (als Tweede Taal) en logopediste kan ik jongeren heel specifiek helpen met het Nederlands. Misschien zijn er wel jongeren die individueel wat extra hulp kunnen gebruiken, maar ik kan ook groepslessen geven. In het verleden had ik wel eens een groep van veertien mensen met maar liefst acht verschillende moedertalen. Dat vergt een heel andere aanpak dan iemand individueel lesgeven. Iedereen kent natuurlijk andere moeilijkheden afhankelijk van de moedertaal.’
Welke tip heb je voor het leren van de Nederlandse taal?
‘Het belangrijkste wat ik bij mijn opleiding Nederlands als Tweede Taal meekreeg was: blijf altijd Nederlands praten! Soms heb je de neiging om over te stappen naar Engels, maar het werkt veel beter wanneer je alles in het Nederlands doet. En: afspreken dat de jongeren in de les ook Nederlands praten met elkaar. Dan raken ze er het snelst aan gewend en wordt het makkelijker om toe te passen in het dagelijks leven.
Wat zijn je verwachtingen?
‘Ik ben erg benieuwd in hoeverre de jongeren zich kunnen concentreren. Ik kan me voorstellen dat ze toch ook met heel veel andere dingen bezig zijn en soms hun hoofd er niet helemaal bij hebben. Dat kan een extra drempel zijn. Een taal leren is natuurlijk niet makkelijk.
Wat erg belangrijk is, is om de taal te leren die iemand ook zal spreken met zijn leeftijdsgenoten. Ik heb allerlei methodes geleerd om systematisch een taal te leren, maar het is natuurlijk vooral de bedoeling dat de onderwerpen aansluiten op waar iemand zich op dat moment ook mee bezig houdt.’
Wat denk je er voor jezelf uit te halen?
‘Nu ik gepensioneerd ben wil ik ook echt iets doen dat nuttig is en waarmee ik een bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Mijn kennis en ervaring sluiten natuurlijk heel goed aan op het vluchtelingenvraagstuk. Het past allemaal: ik vind het leuk om met jongeren te werken en om mensen iets te leren. Maar ik vind het ook heel bijzonder om mensen te ontmoeten uit een andere cultuur en met een andere moedertaal. Op mijn beurt leer ik daar ook weer van alles van.’
Lijkt het je leuk om maatje of coach van een jongere te worden? Mail dan voor meer informatie naar info[at]newdutchconnections.nl.