Bright Richards wint grootste Nederlandse podiumprijs!

Bright Richards, co-founder en artistiek leider van stichting New Dutch Connections wint de Gieskes-Strijbis Podiumprijs. De adviescommissie, bestaande uit Anoek Nuyens (theatermaker), Paul Knieriem (de Toneelmakerij), Tanja Mlaker (Cultuur Eindhoven) en Jan Zoet (Academie voor Theater en Dans), maakten op 9 oktober de twee winnaars bekend. Het theaterstuk As I left My Father’s House van Bright is sinds 2010 meer dan 350 keer opgevoerd door heel Nederland. Volgens het rapport van de commissie bouwt hij bruggen tussen mensen die elkaar nog niet kennen”.

Naast Bright ontving ook Marengo de Gieskes-Strijbis Podiumprijs. Marengo is mede-oprichter van het Hiphophuis in Rotterdam. Hij maakte onder meer de voorstellingen Tagg en Father Father. Hij krijgt de prijs vanwege zijn voorstellingen met een ontroerende combinatie van streetdance en kwetsbare stilte”. Andere genomineerden waren Lloyd Marengo, Lizzy Timmers, Niek Traa en Merlijn Twaalfhoven.

Over de Podiumprijs
Het Gieskes-Strijbis Fonds is een particulier goede-doelenfonds dat streeft naar maatschappelijke vooruitgang. Het fonds wil vrij denken en verbeelden stimuleren. Om makers te ondersteunen heeft het fonds een prijs in het leven geroepen: De Gieskes-Strijbis Podiumprijs. Makers van theater, muziektheater, muziek, compositie of dans komen in aanmerking voor deze prijs. Van de kandidaten wordt verwacht dat ze een duidelijke visie hebben op het bereiken van nieuw publiek, het behandelen van nieuwe thematiek en het ontwikkelen van nieuw repertoire. De twee winnaars van de prijs ontvangen ieder 60.000 euro om twee jaar voluit aan de verwezenlijking van hun eigen visie te werken. De prijs is niet rechtstreeks gekoppeld aan een specifieke voorstelling of project.

Tino Wallaart, directeur van het Gieskes-Strijbis Fonds: “De genomineerden voor de nieuwe Gieskes-Strijbis Podiumprijs zijn geëngageerde makers die grenzen durven verleggen. Doorzetters die niet bang zijn om het gebaande pad te verlaten.”

copyright beeld: Jan Boeve