Unieke samenwerking NDC met Refugee Talent Hub en Accenture CodeMasters

Begin december 2016 is New Dutch Connections een unieke samenwerking aangegaan met  Refugee Talent Hub en Accenture CodeMasters. Ruim twintig jongeren zijn binnen de ToekomstAcademie begonnen met een leermodule programmeren. De lessen krijgen ze op de Zuidas in Amsterdam.  De module bestaat uit twaalf lessen van gastdocenten, waarin naast programmeren ook aandacht besteed wordt aan bijvoorbeeld design thinking. Joep van der Weijden van Accenture CodeMasters: ‘We willen de jongeren inspireren om iets gaafs te doen met het programmeren. Niet alleen de basis van de programmeertaal (Python), maar ook dat ze iets kunnen bouwen wat van toegevoegde waarde is.’

– Door Gerard van den Berg –

Tijdens de les ‘Design thinking’ wordt de jongeren gevraagd om een vaas te produceren. Na wat discussie over wat nu precies een vaas is gaan de jongeren geconcentreerd aan de slag. Één van de jongeren heeft meteen door wat de kern van deze les is. ‘Does it have to be a drawing?’, vraagt hij aan de docent. In de les worden de jongeren uitgedaagd ‘om uit de box te denken’ en daarnaast wordt ze geleerd dat je de feedback (positief of negatief) van anderen kan gebruiken om je product te verbeteren.  Ook de twee initiatiefnemers van Accenture CodeMasters – Dick van Egmond en Jasper Küller – doen actief mee aan de les. Jasper vertelt: ‘Ik heb een vaas gevouwen van een papiertje.

  

Met Joep, Dick en Jasper praten we over de achtergrond van deze bijzondere samenwerking tussen New Dutch Connections, Refugee Talent Hub en Accenture CodeMasters. Jasper. ‘Wij vinden dat programmeren een skill is die in de 21e eeuw onmisbaar is. Dat computational thinking net zo goed in het onderwijs thuishoort als bijvoorbeeld Frans of Duits. Met Accenture CodeMasters zorgen we ervoor dat kinderen programmeerles krijgen op de basisschool en laten we docenten zien dat programmeren niet zo eng is als het lijkt. Op een gegeven moment is dit door de samenwerking met Refugee Talent Hub en New Dutch Connections verbreed en zijn we ook met vluchtelingen aan de slag gegaan.’ Dick vult Jasper aan. ‘Bij Accenture krijgen werknemers de mogelijkheid om iets naast hun dagelijks werk te doen: Corporate Citizenship. Dat gaf ons een platform om hiermee aan de slag te zien. Het is heel leuk om te zien dat onze collega’s zich hier ook voor aanmelden. Vorige week hadden we een docent Artificial Intelligence, die een tijdje in Japan heeft gezeten en kleine robots – de Nao – tegen elkaar heeft laten voetballen. Hij kon het filmpje laten zien, maar kon ook de robot op tafel zetten. Die jongeren kwamen allemaal omhoog: wat is dit?’

De initiatiefnemers zijn zeer onder de indruk van de leergierigheid van de jongeren. Jasper: ‘In de eerste lessen waren ze nog heel bescheiden, maar ik merk dat ze elke week losser worden. Sommige gaven je eerst een hand en keken er bij weg. Ze leren nu dat wij elkaar echt in de ogen kijken. Dan merk je ook iets van de cultuurverschillen.’
Joep: ‘Één van de jongeren heeft zichzelf programmeren aangeleerd. Hij zit in een AZC in Rotterdam. Toen hij aankwam had hij nog niet zo veel programmeerervaring.  Hij heeft zich toen verantwoordelijk gemaakt voor de computerruimte daar. Hij is online allerlei cursussen gaan volgen om zich te ontwikkelen. Daardoor staan er op zijn CV allerlei interessante courses die hij heeft afgerond, maar ook een baantje als vuilnisman. Omdat hij toch iets moest doen terwijl hij zat te wachten op zijn verblijfsvergunning. Raar om dat te zien.’

In de les buigen de jongeren zich ondertussen over de vraag ‘how might we improve the AZC experience for refugees?’ In groepen wordt gebrainstormd, waarna de ideeën op gele post-its op de muur belanden. Vervolgens worden de plannen – variërend van maandelijkse feestjes met omwonenden tot een klaslokaal binnen het AZC om verder te kunnen leren – per groep aan elkaar gepresenteerd. Met de feedback van de rest van de groep wordt het idee nog verder ontwikkeld. De gastdocent is zeer onder de indruk. ‘Neem jullie plannen mee naar het AZC en leg het daar voor. En geef niet op als er nee wordt gezegd. Zie als een mogelijkheid om je plan te verbeteren.’

‘Het is niet alleen dat zij er iets van leren maar wij leren er ook elke keer wat van’
Jasper is onder de indruk van de potentie die zich jongeren hebben. ‘Wat we zien in de Nederlandse markt is dat er een schreeuwend tekort is aan mensen met programmeerkennis. Los van dat we dat in het onderwijs geplugd moeten krijgen, zitten we hier met een grote groep vluchtelingen met een enorm potentieel. Er zitten mensen die software engineering hebben gestuurd op de Universiteit van Damascus. Ergens in hun derde jaar moesten ze vluchten omdat daar de pleuris uitbrak. Zij kunnen ons iets bijbrengen. Aan hun verhalen hoor je dat ze een enorm potentieel hebben. Waarom zou je dat niet ontwikkelen en zichtbaar maken?’
Joep vult hem aan. ‘Er zijn een paar bij die voor het eerst met programmeren te maken krijgen. Op vrijdag krijgen ze les en op dinsdag krijgen ze bijles bij NDC. Ik was daar vorige week bij. Één van die jongens laat mij een website zien en zegt: thuis was ik een beetje verder gaan kijken en volgens mij kun je het zo en zo oplossen. Hij leerde mij op dat moment iets, omdat hij zelf was verder gegaan zonder dat wij hem daar de motivatie voor hadden gegeven.’ Dick: ‘Het is supergaaf als je het vonkje weet aan te zetten en dat zij er dan op doorgaan.’

Het drietal roept andere organisaties op om dit voorbeeld te volgen. Dick. ‘Het is heel leuk om deze jongeren hier in ons kantoor te ontvangen. Ik kan het echt andere organisaties ook aanraden. Het is een goede manier om uit je corporate bubble te treden en super enthousiaste jonge mensen over de vloer te krijgen.’ Joep komt tot de volgende conclusie: ‘Het is niet alleen dat zij er iets van leren maar wij leren er ook elke keer wat van. Voor ons is het een pilot en is het ook aftasten. Maar misschien is dat de les wel: gewoon doen!’

Na de training spreken we een razend enthousiaste Zuhair. ‘It’s great for my future that I can get this experience with computers.’ Binnenkort een interview met Zuhair en Hussein over hun ervaringen bij deze ICT-module.

Voor de deelnemers aan deze leermodule zoeken wij nog coaches en maatjes met verstand van ICT in de omgeving van Utrecht. Ben of ken jij iemand? Meld je snel bij ons aan! De eindpresentatie van deze bijzondere samenwerking is op 17 maart.

Wilt u met uw bedrijf dit bijzondere voorbeeld volgen en kennis uitwisselen uit met jonge vluchtelingen? Stuur een mail naar New Dutch Connections.

Misschien vindt u dit ook leuk: