Margriet Stuurman heet Remko de Kok welkom

‘Vijftien jaar geleden richtte ik samen met Bright New Dutch Connections op. Vanaf dat moment heb ik gezorgd voor de ontwikkeling, groei en financiering van NDC. Samen met Bright heb ik verschillende hoogtepunten beleefd, waaronder het winnen van De Compassieprijs (2011), de Tolerantieprijs (2014), de Appeltjes van Oranje (2015), de NJI publieksprijs (2016), de nominatie van het TheaterFestival (2018) voor de Bright Side of Life. Ik kijk daar met enorme trots op terug. Maar deze snelle groei en succes had voor mij ook een keerzijde. Begin 2020 heb daarom ik besloten om mij definitief terug te trekken uit het bestuur en directie. NDC heeft mijn hart, voedt mijn ziel en natuurlijk blijf ik betrokken. Maar mijn betrokkenheid zal meer op afstand zijn en vanuit verschillende en wisselende rollen. Ik ben heel erg blij dat Remko de Kok mijn functie als Zakelijk Directeur overneemt. Ik wens hem heel erg veel succes’.

Introductie Remko

Remko de Kok (45) is sinds 16 april de nieuwe zakelijk directeur van New Dutch Connections. Hij studeerde af in de Internationale Betrekkingen en is sindsdien betrokken bij het vluchtelingenvraagstuk. Eerst bij de UNHCR, later bij Amnesty International Nederland. Sinds 2009 werkte Remko in diverse functies voor Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Als relatiemanager vermogensfondsen schreef hij donatievoorstellenen en leerde zo de ‘vluchtelingensector’ en de fondsenwereld van binnen en van buiten kennen. Over zijn overstap naar NDC zegt hij: “Ik volgde NDC en haar unieke werkzaamheden jarenlang op de voet en keek er enorm naar uit om te starten en samen met al onze partners een bijdrage te leveren om jonge vluchtelingen te helpen hun plek te vinden in ons land. De timing is  natuurlijk heel bizar. Ik kan dan ook niet wachten tot het moment dat ik mijn nieuwe collega’s in goede gezondheid op kantoor tref voor een vergadering in real life”.

Naast relatiemanager was Remko bij het UAF project -en teamleider van een driejarig landelijk buddyproject, gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij, waarbij vluchtelingstudenten werden gematcht met Nederlandse studenten. Als campagnestrateeg bedacht en coördineerde hij multimediale projecten waarbij kunst, cultuur, film en theater werden ingezet om het draagvlak voor vluchtelingen in Nederland te versterken en tegelijkertijd het UAF als goede doelenorganisatie te positioneren. Remko is een natuurlijke netwerker en combineert zijn jarenlange betrokkenheid bij de doelgroep vluchtelingen met een aanstekelijk pragmatisme en zakelijkheid zo zegt hij zelf: “De basis moet op orde zijn om met elkaar een verschil te kunnen maken!”

Dit vind je misschien ook leuk...